Wstęp……………………………………………………………………….3
Rozdział I. Problemy badań w świetle literatury……………………………………5
1. Rozwój dziecka w kontekście teoretycznym…………………………...6
1.1. Pojęcie i etapy rozwoju dziecka……………………………………6
1.2. Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym……….9
1.3. Czynniki warunkujące rozwój dziecka w wieku przedszkolnym...17
2. Podstawowe założenia wychowania przedszkolnego………………...22
2.1. Pojęcie wychowania przedszkolnego……………………………..22
2.2. Cele i funkcje wychowania przedszkolnego……………………...22
2.3. Metody i formy pracy w przedszkolu…………………………….26
2.4. Osobowość nauczyciela przedszkola……………………………..29
3. Praca wychowawcza w przedszkolu a rozwój dziecka. Analiza programu wychowania przedszkolnego……………………...…..31
3.1. Rozwijanie sprawności fizycznej dziecka w przedszkolu………...31
3.2. Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki czytania i pisania……..32
3.3. Kształtowanie postaw społeczno - moralnych dziecka…………...37
3.4. Wychowanie kulturalno - estetyczne w przedszkolu……………..41
Rozdział II. Metodologiczne podstawy pracy……………………………………..45
1. Przedmiot i cel badań……………………………………………….46
2. Problemy i hipotezy badawcze……………………………………...47
3. Metody, techniki i narzędzia badawcze…………………………….50
4. Charakterystyka terenu i przebieg badań…………………………...53
Rozdział III. Analiza wyników badań……………………………………………..55
Wnioski z badań……………………………………………………….77
Bibliografia……………………………………………………………80
Aneks………………………………………………………………….82