WSTĘP 4
ROZDZIAŁ I 6
Zabawa w wychowaniu społecznym dziecka w literaturze przedmiotu 6
1.1. Wyjaśnienia terminologiczne 6
1.2 Rozwój społeczny dziecka przedszkolnego 11
1.3. Rola nauczyciela w rozwoju społecznym dziecka 14
1.4. Rola rodziców w rozwoju społecznym dziecka 16
1.4. Oddziaływanie środowiska na rozwój społeczny dziecka 19
ROZDZIAŁ II 23
Rola zabawy w rozwoju społecznym dziecka przedszkolnego 23
2.1. Rodzaje zabaw według wybranych autorów 23
2.2. Funkcje zabawy 26
2.3. Zabawy uspołeczniające preferowane przez dzieci w wieku przedszkolnym 29
2.4. Zabawa jako metoda pracy w edukacji przedszkolnej 32
2.5. Rola nauczyciela w preferowaniu zabaw uspołeczniających 34
ROZDZIAŁ III 38
Metodologia badań własnych 38
3.1. Cel i przedmiot badań 38
3.2. Problemy i hipotezy badawcze 39
3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 42
3.4. Zmienne i ich wskaźniki 44
3.5. Charakterystyka badanego środowiska 45
3.6. Czas, przebieg i warunki badań 46
ROZDZIAŁ IV 48
Rola zabawy w wychowaniu społecznym dziecka przedszkolnego w wybranych przedszkolach na terenie powiatu staszowskiego – w badaniach własnych 48
4.1. Charakterystyka badanej grupy 48
4.2. Organizacja zabaw w grupie przedszkolnej 59
4.3. Rodzaje zabaw najczęściej organizowanych przez nauczycieli w przedszkolu. 66
4.4. Zabawy preferowane przez dzieci w wieku przedszkolnym. 67
4.5. Funkcje zabawy najbardziej wartościowe dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym w opinii nauczycieli 82
4.7. Skutki braku zabawy oraz jego wpływ na przebieg zajęć w grupie przedszkolnej. 94
ZAKOŃCZENIE 100
BIBLIOGRAFIA: 103
CZASOPISMA PEDAGOGICZNE: 106
NETOGRAFIA: 106
SPIS TABEL 106
SPIS WYKRESÓW 108
ANEKSY 110