Wstęp 7
Rozdział I. Dziecko z niepełnosprawnością w przedszkolu 8
1. Istota niepełnosprawności i jej klasyfikacje 8
2. Specyfika rozwoju dzieci z wybranymi rodzajami niepełnosprawności 13
2.1. Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną 13
2.2. Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową 19
2.3. Dziecko z niepełnosprawnością słuchową 22
2.4. Dziecko z niepełnosprawnością ruchową 25
3. Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością w wieku przedszkolnym 27
4. Wychowanie przedszkolne dzieci z niepełnosprawnością w Polsce 30
Rozdział II. Zabawki i ich znaczenie dla rozwoju dziecka z niepełnosprawnością 33
1. Zabawa w wieku przedszkolnym 33
1.1. Pojęcie zabawy 34
1.2. Rodzaje zabaw 36
1.3. Funkcje zabawy 39
2. Zabawka jako atrybut zabawy dziecka z niepełnosprawnością w wieku przedszkolnym 40
2.1. Zabawka i jej rodzaje 40
2.2. Zabawki dla dzieci z wybranymi rodzajami niepełnosprawności 43
2.3. Rehabilitacyjny wymiar zabawek dla dzieci 48
z niepełnosprawnością w wieku przedszkolnym 48
2.4. Przedszkole jako miejsce wspomagania rozwoju dziecka przez zabawę i jej atrybuty, czyli zabawki 50
2.4.1. Kącik zabaw – funkcje i wyposażenie 50
2.4.2. Nauczyciel jako kreator zabaw i zabawek 51
Rozdział III. Założenia metodologiczne badań własnych 53
3.1. Cel i przedmiot badań 53
3.2. Problemy badawcze i hipotezy 54
3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 56
3.4. Charakterystyka terenu badań 59
3.5. Organizacja i przebieg badań 61
Rozdział IV. Analiza badań własnych 63
Uogólnienie wyników badań 106
Bibliografia 108
Akty normatywne 114
Netografia 115
Spis tabel 117
Spis wykresów 120
Aneks 121