Zabawka we wspomaganiu rozwoju dziecka z niepełnosprawnością w wieku przedszkolnym
Spis treści
Wstęp 4
Rozdział I. Dziecko z niepełnosprawnością w przedszkolu 5
1. Istota niepełnosprawności i jej klasyfikacje 5
2. Specyfika rozwoju dzieci z wybranymi rodzajami niepełnosprawności 10
2.1. Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną 10
2.2. Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową 16
2.3. Dziecko z niepełnosprawnością słuchową 19
2.4. Dziecko z niepełnosprawnością ruchową 22
3. Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością w wieku przedszkolnym 24
4. Wychowanie przedszkolne dzieci z niepełnosprawnością w Polsce 27
Rozdział II. Zabawki i ich znaczenie dla rozwoju dziecka z niepełnosprawnością 30
1. Zabawa w wieku przedszkolnym 30
1.1. Pojęcie zabawy 31
1.2. Rodzaje zabaw 33
1.3. Funkcje zabawy 36
2. Zabawka jako atrybut zabawy dziecka z niepełnosprawnością w wieku przedszkolnym 37
2.1. Zabawka i jej rodzaje 37
2.2. Zabawki dla dzieci z wybranymi rodzajami niepełnosprawności 40
2.3. Rehabilitacyjny wymiar zabawek dla dzieci 45
z niepełnosprawnością w wieku przedszkolnym 45
2.4. Przedszkole jako miejsce wspomagania rozwoju dziecka przez zabawę i jej atrybuty, czyli zabawki 47
2.4.1. Kącik zabaw – funkcje i wyposażenie 47
2.4.2. Nauczyciel jako kreator zabaw i zabawek 48
Rozdział III. Założenia metodologiczne badań własnych 50
3.1. Cel i przedmiot badań 50
3.2. Problemy badawcze i hipotezy 51
3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 53
3.4. Charakterystyka terenu badań 56
3.5. Organizacja i przebieg badań 58
Rozdział IV. Analiza badań własnych 60
Uogólnienie wyników badań 104
Bibliografia 106
Akty normatywne 113
Netografia 114
Spis tabel 115
Spis wykresów 117
Aneks 118